Części BMW – jak sprawdzać ich jakość?

To jasne, że auta wymagają regularnych remontów, podczas upływających lat ich eksploatacji. Jako użytkownik pojazdu musisz co jakiś czas zdecydować, jakie części do swojego BMW założysz. W jakich sytuacjach zamontować oryginały, a kiedy lepiej skorzystać z zamienników?

Kiedy oryginalne części będą odpowiednie?

Oprócz własnych upodobań, co do zakładania konkretnych podzespołów do swojego pojazdu, są dwa zasadnicze parametry decydujące o jakości implementowanych elementów. Oryginalne części BMW są najczęściej wybierane przez kierowców, którzy jeżdżą stosunkowo młodymi autami, lub przebieg ich sprzętów nie jest jeszcze wysoki. Ma to wpływ na wartość rynkową samochodu, bo starsze lub wyeksploatowane modele nie uzyskają wyższych cen przy sprzedaży, jedynie dzięki fabrycznym częściom.

Istnieją też newralgiczne elementy, które mają niebagatelny wpływ na eksploatacje pojazdu. Chodzi m.in. o pierścienie tłokowe, panewki lub paski rozrządu. Kierowcy bez wahania decydują się na oryginalne egzemplarze ze względu na wysokie ryzyko uszkodzenia innych elementów silnika przy nieprawidłowej pracy powyższych części.

W innych wypadkach wybór obejmuje dwie grupy produktów – zamienniki lub części używane. Zwolenników jednej i drugiej kategorii nie brakuje, podobnie jak przeciwników ich stosowania. O ile, stan części używanych można określić w jakimś stopniu po ich wyglądzie, to w jaki sposób ustalić, jak dobre są nowe zamienniki? Do tego należy posłużyć się oficjalną klasyfikacją.

Co mówi w tej sprawie dyrektywa GVO?

Zbiór motoryzacyjnych regulacji zwany GVO zabezpiecza oraz określa normy i parametry, a także stoi na straży ochrony branży motoryzacyjnej w Unii Europejskiej. Jaki ma to związek z jakością części BMW i innych marek? Otóż wprowadzono 4 kategorie określające jakość akcesoriów samochodowych. Należą do nich:

  • OE – są to egzemplarze oryginalne zawierające na opakowaniu i elemencie logotyp marki np. BMW.
  • OEM – części o klasie równej z oryginalnymi, nie stosowane podczas pierwszego montażu pojazdu. Posiadają sygnaturę producenta części, a nie marki pojazdu.
  • OEQ – akcesoria o niższej jakości od oryginałów, jednak na tyle dobre, by z powodzeniem można było je zamontować w autach.
  • AM – grupa zamienników nieposiadająca certyfikatów porównujących z oryginałami. Na ogół nie ma obaw o ich wykorzystanie w pojazdach.

Co myśleć o regeneracji oryginalnych części?

Niektórzy dla obniżenia kosztów związanych z wymianą części decydują się na ich regenerację. Dotyczy to szczególnie turbosprężarek, sprzęgieł czy alternatorów. Oczywiście nie wszystkie elementy można poddać temu procesowi. Musisz wiedzieć, że nie każdy zakład jest w stanie przeprowadzić naprawę tak, byś mógł cieszyć się później długim i bezproblemowym użytkowaniem. Czasem ze względu, po prostu nie da się zregenerować danego elementu i bardziej opłaca się kupić nową część.

To, czy wybierzesz części oryginalne, zamienniki lub elementy po regeneracyjne, zależne jest tylko od ciebie. Zawsze jednak dobrze jest poświęć trochę czasu na zapoznanie się z jakością elementów oferowanych przez dystrybutora. Z pewnością wpłynie to na komfort jazdy.

Oceń artykuł
[Suma: 2 Średnia: 5]