Spawanie aluminium metodą MIG i TIG. Czym się różnią? Jaką wybrać?

Oceń ten artykuł:
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Technika napraw stosowana przy samochodach najczęściej korzysta z metod MIG oraz TIG. Obie polegają na użyciu łuku elektrycznego, w którym to topiony jest materiał spawany i spajający. Czym więc różnią się te sposoby, i którą z nich wybrać? O tym wszystkim piszemy w poniższym artykule.

Metoda MIG

Polega na spawaniu elektrody topliwej z materiałem za pomocą wytworzonego pomiędzy nimi łuku elektrycznego. Rolę elektrody pełni drut podawany z podajnika w sposób ciągły. Opcja ta obecnie jest najczęściej stosowana i obejmuje ponad 65% przemysłowych łukowych metod spawalniczych. Zakłady oferujące tego typu usługi z łatwością znajdziemy w największych miastach, takich jak Warszawa, Kraków czy Wrocław.

Przebieg

Spawanie polega na zajarzeniu łuku po naciśnięciu przycisku na uchwycie spawalniczym. Wysuwający się drut ulega stopieniu, lecz jego długość dzięki zjawisku samoregulacji pozostaje w przybliżeniu stała. Następnym krokiem jest umieszczenie uchwytu spawalniczego wzdłuż spoiny. Warto pamiętać, że jakość złącza zależy przede wszystkim od umiejętności fachowca, a także czystości drutu, gazu osłonowego i materiałów łączonych.

TIG

Spawanie aluminium i innych materiałów tą metodą również polega na wytwarzaniu łuku elektrycznego. W tym przypadku powstaje jednak poprzez nietopliwą elektrodę wolframową wraz z osłoną z gazu obojętnego. Sposób ten pozwala na uzyskanie spoiny o bardzo wysokiej jakości oraz czystości. Nie wymaga ona już dodatkowego czyszczenia po zakończeniu procesu, a także nie posiada wtrąceń. Metoda doskonale łączy stal nierdzewną, jak i inne metale wymagające gazu obojętnego.

Przebieg

Inicjacja łuku elektrycznego odbywa się poprzez tarcie elektrody wolframowej o łączony materiał. W następnym kroku spawacz podaje drut w jeziorko spawalnicze. Jest on topiony przez łuk elektryczny, a cała operacja ma charakter przerywany. Spawanie tą metodą pozwala na modyfikację wielu parametrów wpływających na przebieg procesu. W trakcie operacji poprzez dyszę gazową stale doprowadzany jest gaz osłonowy chroniący roztopiony materiał przed utlenianiem i wpływami atmosferycznymi. Uchwyty spawalnicze chłodzone są za pomocą cieczy, natomiast napięcie doprowadzane do elektrody wolframowej pochodzi z przewodu prądowego.

Jaką metodę wybrać?

Nie ma sposobu, który sprawdziłby się idealnie w każdej pracy. MIG przeznaczony jest do grubszych elementów, natomiast TIG do tych cieńszych. Przed dokonaniem wyboru warto mieć na uwadze to, przy jakich elementach dana metoda ma być używana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podobne posty: