Jaki wybrać gryf do treningu? Który będzie najlepszy?

Gryf jest nieodłącznym elementem ćwiczeń siłowych. Ten wzmacniany, stalowy pręt, ma za zadanie zapewnić pewny chwyt i niezawodność podczas wykonywania powtórzeń. Musi posiadać odpowiednią charakterystykę, tak aby trenowanie było bezpieczne i efektywne. Ćwiczący mogą mieć do dyspozycji wiele rodzajów gryfów. Wyróżniamy gryf prosty krótki, długi, łamany czy kratownicę. Który rodzaj gryfu sprawdzi się idealnie w konkretnej sytuacji?

Jaki powinien być gryf do treningu? Charakterystyka dobrego przyrządu

Dobór odpowiedniego gryfu warto zacząć od sprawdzenia jego szczegółowej charakterystyki. Przede wszystkim należy zweryfikować jego wagę, a także dopuszczalne obciążenie, jakie można założyć na ten element sztangi. Przyda się to w określaniu całkowitej masy stworzonej sztangi. Nie bez znaczenia pozostaje także długość przyrządu. Krótszy pręt będzie sprawdzał się bardzo dobrze w przypadku szybkich, dynamicznych ćwiczeń. Z kolei długie, czasami ponad 2-metrowe gryfy, znajdą swoje zastosowanie w wielu ćwiczeniach, w których trenujący potrzebuje wyjątkowo szerokiego chwytu. Małe gryfy, przeznaczone wyłącznie do tworzenia hantli, stanowią najbardziej użyteczną i popularną formę prętów. Długie gryfy to sztangi są zdecydowanie droższą opcją, ale i zakres ćwiczeń wykonywanych przy użyciu tego elementu jest znacznie większy. Warto również zwrócić swoją uwagę na średnicę gryfu. Jeśli pręt będzie zbyt cienki, ćwiczący może mieć spore trudności ze stabilizacją sylwetki podczas wykonywania powtórzeń. Z drugiej zaś strony gryf nie może być przesadnie gruby. Dłoń musi się swobodnie zaciskać na całej średnicy pręta. Warto samemu dokonać tego wyboru sprawdzając wcześniej jaka średnica elementu jest w danym przypadku najbardziej komfortowa.

Nie bez znaczenia pozostaje materiał wykonania

Gumowy gryf prosty jest dobrym wyjściem dla osób rozpoczynających swoją przygodę z ćwiczeniami. Gumowany pręt redukuje do minimum możliwość nabycia kontuzji, w związku z czym jest polecany dla początkujących. Upadek ciężaru z dużej wysokości może być bolesny dla ćwiczącego. W przypadku tego rodzaju gryfu zagrożenie zostaje maksymalnie ograniczone. Tego rodzaju gryfy posiadają dosyć ograniczoną możliwość dokładania obciążeń. Ich konstrukcja jest słabsza, niż w przypadku wzmacnianych gryfów stalowych czy żeliwnych. Gryfy z gumy charakteryzują się niewielkim ciężarem, w związku z czym są znakomitym wyborem dla kobiet. Mogą być wykorzystywane jako urozmaicenie treningu fitness, tabaty czy innych krótkich sesji treningowych. Ciężki gryf łamany lub prosty, który został wykonany ze stali hartowanej, jest sam w sobie „ciężki”. Stabilizuje on pozycję ćwiczącego i pozwala na dokładanie bardzo dużej ilości obciążeń. Podczas normalnej eksploatacji jest to element niemalże niezniszczalny, który odpowiednio przechowywany może przetrwać przez dziesięciolecia. Jak podkreślają eksperci: metalowe gryfy treningowe nie powinny być eksponowane na długotrwałą wilgoć, gdyż może to powodować korozję materiału – potwierdza trener personalny z jednej z warszawskich siłowni.

Rodzaje gryfów. Do jakich ćwiczeń są przeznaczone?

Standardowy gryf krótki stanowi podstawowy element do budowania hantli. Ćwiczenia z wykorzystaniem krótkich gryfów są zazwyczaj bardzo dynamiczne. Wykorzystuje się je do budowania różnych grup mięśniowych, w szczególności ramion, przedramion, bicepsów czy tricepsów. Trening wykonuje się je za pomocą jednej ręki. Nieco dłuższy gryf prosty może być przeznaczony do ćwiczenia zakroków, wyciskania sztangi leżąc na ławeczce treningowej. Gryf prosty charakteryzuje się brakiem zagięć i nierówności. Wykorzystuje się go do budowania mięśni klatki piersiowej. Długi gryf będzie elementem, dzięki któremu ćwiczący zyska dodatkowe obciążenie np. podczas wykonywania przysiadów.

  • Gryf prosty wymaga od ćwiczącego przynajmniej minimalnego doświadczenia.
  • Nieostrożne złapanie gryfu prostego, czy niewłaściwa technika wykonywania powtórzeń może być niebezpieczna dla trenującego.
  • Dla początkujących bardziej niż gryf prosty polecany jest gryf łamany. Pozwala on na większy komfort ćwiczenia.
  • Gryf łamany pozwala na odciążenie stawu nadgarstkowego, wobec czego ćwiczącemu łatwiej jest wykonać dane powtórzenie.

Oprócz wyżej wymienionych przyborów wyróżnić można także kratownicę. Jest ona specyficznie wyglądającym gryfem, rozwidlającym się ok. 1/3 długości. Kratownica poprzecinana jest poprzeczkami, oddzielającymi górną i dolną belkę. To zaś sprawia, że tego typu gryf przypomina „kratkę”, skąd zresztą wzięła się nazwa tego elementu do ćwiczeń. Kratownica ma dużą powierzchnię części chwytnej. Co ważne, różne rozstawy rękojeści umożliwiają wykonanie chwytu wąskiego bądź szerokiego. Jest świetnym przyrządem do budowania siły mięśni rąk. Ćwiczenia z kratownicą nie muszą się jednak ograniczyć do trenowania bicepsów i tricepsów. Niektóre plany treningowe uwzględniają wykorzystanie kratownicy w treningu nóg, klatki piersiowej czy brzucha.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]