Niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy, zawsze warto zachowywać się dobrze. Szczególnie w miejscach publicznych, takich szkoła czy praca zawodowa, wymagane są od nas pewne zachowania i postawy ustalone przez savoir-vivre. Poznajmy kilka najważniejszych zasad.
Punktualność
Swoją opinię budujemy już od pierwszych chwil pojawienia się w pracy. Dlatego dobrze by było, gdyby zespół nie musiał na nas czekać, a pierwsze słowa, które wypowiadamy, nie zawierały przeprosin za spóźnienie. O punktualności wspominał już znany portal o pracy w kontekście pierwszego dnia w nowej firmie. Co jednak możemy powiedzieć o kolejnych?
Przychodząc kilka minut przed czasem, dajemy współpracownikom i przełożonemu jasny sygnał, że szanujemy ich i siebie.
Hierarchia w firmie
W niektórych biurach przyjęte jest zwracanie się do siebie po imieniu i luźny styl wypowiedzi, nawet z osobami postawionymi wyżej od nas. Jednak byłoby prawdziwą gafą, gdybyśmy przed pozwoleniem sobie na taką poufałość, nie zorientowali się, jakie zasady panują w naszej firmie.
Zgodnie z zasadami biznesowego savoir-vivre, pierwszy wita się ten, kto zajmuje niższe miejsce w hierarchii. A co w sytuacji spotkania osób o równorzędnej pozycji? Ten, kto idzie, powinien przywitać się z tym, kto siedzi, mężczyzna pozdrawia kobietę, a wchodzący wita się z tymi, którzy znajdują się już w pomieszczeniu.
Ponadto warto pamiętać, że dłoń podaje najpierw osoba na wyższym stanowisku. Odwrotnie jest w przypadku tzw. prezentacji. To podwładny powinien pierwszy przedstawić się przełożonemu, a pracownik klientowi itd.
Dress code
Zacząć tu warto od tego, że bez względu na to, czy określony ubiór jest wymagany w naszej pracy, czy nie, zawsze powinniśmy wyglądać schludnie. Zadbane i czyste powinny być nasze zęby, włosy, paznokcie oraz oczywiście buty i ubranie. Mężczyźni noszący zarost powinni pamiętać o jego pielęgnacji i regularnym przycinaniu.
Jeśli w naszym biurze ustalono odgórnie styl czy długość spódnicy, nie pozostaje nam już nic więcej, jak zwyczajnie się dostosować. Jeżeli jednak mamy większą dowolność, a chcemy trzymać się biznesowego savoir-vivre, to możemy zwrócić uwagę na następujące elementy:
- buty – lepiej unikać seksownych szpilek i sandałów czy japonek. Dużo lepiej wygląda skromniejsze obuwie zakrywające stopę;
- spódnica – decydując się na nią, pamiętajmy, że powinna być tak klasyczna, jak tylko się da. Nie wskazane będą więc falbanki, duże rozcięcia i długość powyżej kolan;
- torebka – większość kobiet nie ma problemu z doborem jej fasonu do reszty stylizacji, ale i tutaj możemy zaliczyć wpadkę. Jest nią wyeksponowanie logo producenta, co uważa się za nieeleganckie;
- reszta ubioru – ważne, żeby nie była ani zbyt luźna, ani zbyt obcisła. Rozsądniej też jest pójść w ciemniejsze kolory spodni oraz eleganckie materiały bluzki i marynarki.
Relacje ze współpracownikami
Niektórzy sądzą, że zasady savoir-vivre trzymają nas w sztywnych ramach i oziębiają kontakty międzyludzkie. Nic bardziej mylnego! To właśnie dzięki nim nawiążemy cieplejsze relacje z innymi pracownikami oraz wytworzymy dobrą atmosferę na spotkaniach z klientami. Przypomnijmy sobie kilka zasad, których warto w takich sytuacjach przestrzegać. W dobrym tonie jest:
- odpowiadanie na wszystkie maile w możliwie najkrótszym czasie,
- korzystanie z firmowej kuchni lub stołówki w sposób rozsądny,
- przestrzeganie „netykiety”,
- dyskretne i ciche rozmowy wśród pracujących w jednym pomieszczeniu osób,
- przekazywanie na początku lub końcu rozmowy swojej wizytówki podczas spotkania z klientami,
- zachowywanie porządku i czystości wokół siebie,
- uśmiech i bycie przyjaznym,
- kontrolowanie mowy ciała – swojej mimiki, gestów i tonu głosu, które mogłyby zdradzić nasze negatywne nastawienie do rozmówcy.
Telefony
Na osobny podpunkt zasługuje kwestia posługiwania się telefonem. Głośna, irytująca melodia ustawiona jako dzwonek może być zabawna jeden lub dwa razy, potem zaczyna irytować wszystkich wkoło. Dlatego lepiej jest wyciszyć swoją komórkę, a rozmowy, zwłaszcza te prywatne, przeprowadzać na osobności.
Jeśli zaś telefon to nasze narzędzie pracy, pamiętajmy, by zawsze na początku przedstawiać się imieniem i nazwiskiem oraz nazwą naszej firmy. Z kolei, kiedy to my próbujemy się dodzwonić do kogoś, kto nie odbiera, nie czekajmy dłużej niż sześć sygnałów. Jeśli rozmówca jest nieosiągalny, lepiej jest zadzwonić o innej porze następnego dnia niż wykonywać kilka telefonów co parę minut. Nie dzwońmy też przed 9 rano lub po 18 czy w weekendy, kiedy zwykle ludzie starają się odpocząć od spraw służbowych.