Naturalnie jest, że wiele z podzespołów samochodowych wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami zużywa się. Spracowane elementy nie tylko są mniej wydajne, niż fabrycznie nowe, ale również potencjalnie niebezpieczne w trakcie jazdy. Na szczęście wymiana ich nie zawsze jest jedynym rozwiązaniem – niektóre ze zużytych podzespołów można poddać regeneracji. Na czym ona polega i które części samochodu najbardziej opłaca się regenerować?
Czym jest regeneracja?
W kontekście motoryzacyjnym regeneracja oznacza czynności zmierzające do przywrócenia danego podzespołu do pierwotnej lub bliskiej pierwotnej sprawności. Cel ten może być osiągany na kilka sposobów:
- Poprzez wymianę elementów podzespołu, które uległy zużyciu
- Poprzez obróbkę części w celu przywrócenia im fabrycznego kształtu i rozmiarów
- Poprzez oczyszczenie podzespołu
Metody regeneracji uzależnione są od rodzaju podzespołu lub części, które mają być takim zabiegom poddane? Jakie to podzespoły?
Turbosprężarka
To urządzenie coraz częściej pojawia się w fabrycznie nowych autach, chętnie jest również montowane w silnikach samochodów używanych. Zadaniem turbosprężarki jest zwiększenie mocy silnika poprzez wtłoczenie do cylindrów większej ilości powietrza, niezbędnego do prawidłowego spalania paliwa. Turbosprężarki są urządzeniami dość delikatnymi i podatnymi na zużycie – nieprawidłowa eksploatacja w bardzo dużym stopniu wpływa na ich trwałość. Regeneracji poddawane są głównie turbosprężarki o stałej geometrii łopatek – w takich przypadkach możliwe jest przywrócenie 100% sprawności. Regeneracja turbosprężarek o zmiennej geometrii jest również możliwa, ale dużo bardziej skomplikowana, stąd też rzadziej daje podobne rezultaty. Profesjonalną regenerację turbosprężarek znajdziemy w ofercie firmy Turbosprężarki Aurelia Białas.
Rozruszniki i alternatory
Te podzespoły należą do najczęściej regenerowanych. Ich elementy najbardziej zużywające się podczas eksploatacji to łożyska, szczotki oraz pierścienie ślizgowe w alternatorze oraz komutatory w rozruszniku. Niekiedy zamiast wymiany elementu możliwe jest jego przetoczenie, jak w przypadku komutatora.
Filtry cząstek stałych
Zadaniem filtra cząstek stałych jest zatrzymywanie sadzy oraz innych zanieczyszczeń, powstających w wyniku spalania paliwa w silnikach benzynowych oraz wysokoprężnych. Filtry dzielimy na jednorazowe oraz samoczyszczące – regeneracji poddawane są te pierwsze. Wymiana filtra wymaga bardzo dużej ostrożności oraz odpowiedniej technologii, bowiem zgromadzone w nim zanieczyszczenia są rakotwórcze.
Sprzęgła
Technologia regeneracji elementów w sprzęgłach, np. spalonych wykładzin jest tak zaawansowana, że w wielu hurtowniach regenerowane podzespoły sprzedawane są jako nowe – posiadają one pełną sprawność.