Kiedy i dlaczego warto zmienić przyzwyczajenia?

0
38

Czy wiecie, że ponad 40% czynności, które wykonujemy w ciągu dnia opiera się na nawykach? Prawie połowa. Pewnie zazwyczaj nie zastanawiacie się nad tym, kiedy „uruchamiacie” automatyzmy. Tymczasem w literaturze i tekstach psychologicznych często można przeczytać, że nawyki to coś, co warto eliminować. Warto pamiętać o tym, że te rady dotyczą tylko (albo aż) złych nawyków, a więc takich, które są dla nas szkodliwe lub powstrzymują nas przed tym, aby robić coś (i czuć się) lepiej.

Właśnie dlatego warto przyjrzeć się swoim zachowaniom nawykowym i zidentyfikować, które z nich są pozytywne, a które warto zmienić. To punkt wyjścia. Nie wszystkie nawyki są złe – nie wszystkie warto eliminować. W jaki sposób to sprawdzić? Oto kilka pytań, które warto sobie zadać:

1. Czy ten nawyk sprawia, że czujesz się lepiej, sprzyja twojemu zdrowiu lub pomaga osiągnąć sukces?

Jeśli odpowiedź na to pytanie brzmi: „nie”, warto zastanowić się nie tyle nad tym, że koniecznie trzeba porzucić zwyczaj. Być może da się go zmodyfikować i przekształcić w coś, co będzie wpływało na ciebie pozytywnie?

2. Jak powstał twój nawyk?

Bez zrozumienia, w jaki sposób doszło do uformowania się przyzwyczajenia/nawyku trudno przeanalizować, w jaki sposób na ciebie wpływa i jak go zmodyfikować (o ile to konieczne). Każdy nawyk składa się z kilku elementów: czasu trwania, umiejscowienia, towarzyszących emocji, rutyny (konkretnego zachowania) i nagrody (satysfakcjonującej części nawyku). Kluczowe jest uzmysłowienie sobie, że nawet „złe nawyki” mają za zadanie dawać ci jakąś satysfakcję. Zrozumienie jest kluczem do zmiany.

3. Czy chcę zmienić więcej niż jeden nawyk?

Na koniec dnia to ty jesteś najbliżej siebie i znasz siebie najlepiej. Masz więc wszelkie narzędzia i możliwości do tego, aby stwierdzić, co działa na ciebie korzystnie, a co nie. Podobnie jest z nawykami. Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, które z nich wpływają na ciebie pozytywnie. Jeśli zdecydujesz się na zmianę przyzwyczajenia, spróbuj modyfikować jeden, konkretny nawyk. Aby to zrobić, potrzebujesz samokontroli i dużo wewnętrznej siły. Ponieważ taka zmiana (choć możliwa!) jest wymagająca, warto poświęcić wszystkie zasoby na konkretną zmianę.
Pamiętaj przede wszystkim, że modyfikowanie przyzwyczajeń i nawyków jest możliwe. Choć nie jest to prosty proces, istnieje wiele strategii i narzędzi, które w tym pomagają. Jeśli trudno ci samodzielnie dokonywać zmian, rozważ skorzystanie z pomocy psychologicznej. Specjalista może stanowić duże wsparcie w radzeniu sobie ze zmianą. To, o czym piszemy w tym tekście to zachęta do tego, aby próbować zrozumieć skąd wziął się dany nawyk i w jaki sposób na nas wpływa.

 

www.parkpsychologii.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here