Moc pozytywnego myślenia.

0
22

Kiedy nie wszystko toczy się po twojej myśli. Gdy nie układa się w pracy, w szkole lub w życiu prywatnym. Co myślisz? Co przewija się przez twoją głowę, jaki film odtwarzasz? Jakie historie o samym sobie opowiadasz „w myślach”?

W takich sytuacjach do głosu bardzo często dochodzi tak zwany wewnętrzny krytyk. „Jak ja wyglądam?”, „Znowu mi się nie udało”, „Jestem do niczego”, „Zawsze muszę coś zepsuć”. Czy zdarzyło ci się kiedyś tak o sobie pomyśleć i mówić do siebie w taki sposób? Niestety, jak pokazują doświadczenia psychologów i liczne badania, negatywny monolog wewnętrzny może bardzo destrukcyjnie wpływać na naszą skuteczność. Osłabić nasze działania, zwiększyć stres, utrudnić osiągnięcie celu, zmniejszyć satysfakcję z osiągniętego sukcesu.

Często odtwarzamy takie negatywne myśli i przekonania powtarzając je w kółko. Jeśli nieustannie powtarzasz sobie, że nie uda ci się czegoś osiągnąć, że jesteś do niczego i nie poradzisz sobie z wykonaniem jakiegoś zadania, zwiększy się szansa na to, że rzeczywiście nie uda ci się osiągnąć założonych celów. Dlatego bardzo często kluczową kwestią jest zmiana przekonań na własny temat.

Zacznij od wizualizacji

Pracę nad tą zmianą możesz zacząć samodzielnie. Warto pamiętać o tym, że mózg zdecydowanie „łatwiej skupia się” na tym, co negatywne, dlatego kluczem jest zmiana tego, na czym się koncentrujesz. Zacznij od zadania sobie kilku podstawowych pytań. „Dlaczego to robię? Dlaczego jestem dla siebie tak surowa/-y?”. Następnie jednak zapytaj siebie, jak radziłaś/-eś sobie z danym problemem w przeszłości. Poszukaj takich cech i zasobów, które pomagały ci przezwyciężać kryzysy i sprawiały, że czułaś/-eś się mocniej i pewniej. Wyszukuj takie momenty i odtwarzaj je w głowie na zasadzie wizualizacji.

Warto nauczyć się koncentrowania na pozytywnych aspektach i na tym, co nas wzmacnia. Jeśli pamiętasz jakieś hasła lub słowa-klucze, które przypominają ci o twoich mocnych stronach, zapisz je sobie i umieść w widocznym miejscu. Być może na biurkiem, a może zamiast tapety w telefonie? Przywołuj w pamięci obrazy sytuacji, w których odniosłaś/-eś sukces tak często, jak to możliwe. Nastrojony pozytywnie mózg pomoże ci radzić sobie z wewnętrznym krytykiem.

 

www.parkpsychologii.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here