Masz trudności z podjęciem ważnej decyzji?

0
34
Concept of businessman choosing the right door

Codziennie podejmujemy wiele decyzji. Zastanawiamy się nad tym, co zjemy lub jakie buty założymy, ale także nad tym, jak rozwiązać problem w pracy lub co powiedzieć bliskiej osobie. Podejmujemy decyzje proste, dotyczące codziennych czynności, ale też złożone, związane z naszym życiem zawodowym, relacjami z bliskimi czy ze zdrowiem. Zdarza się, że podejmujemy decyzje, które zmieniają nasze życie i które determinują to, że ułoży się ono w taki, a nie inny sposób. W jaki sposób „podejść” do dokonywania wyborów i podejmowania decyzji w trudnych sytuacjach? Jak radzić sobie, gdy na szali znajduje się związek, praca lub zdrowie? Jak dokonać wyboru, gdy zadajemy sobie pytanie: „zostać, czy odejść”? Oto kilka wskazówek:

1. Co na moim miejscu zrobiłaby inna osoba?

Lojalność czy poczucie obowiązku może powstrzymywać nas przed dokonaniem wyboru „zostać, czy odejść”. Wyobraźmy sobie pewną sytuację. Pracujesz w organizacji, która ma bardzo ważną społecznie misję, a jej działalność „robi różnicę”. Jednak twój szef jest tak wymagający, że stres związany z pracą odbija się na twoim zdrowiu.

W takich sytuacjach czasami doświadczamy konfliktu i trudno nam podjąć konkretną, jasną decyzję. Z jednej strony misja i satysfakcja z pracy, z drugiej strony zdrowie. Warto zadać sobie pytanie: „Co na moim miejscu zrobiłby ktoś inny?”. Zmiana perspektywy może pomóc ci rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

2. Emocje są ważne

Niektóre emocje są ważne w procesie podejmowania decyzji. Na przełomie lat 80-tych i 90-tych wykazano, że osoby z uszkodzonym płatem czołowym mózgu – odpowiadającym między innymi za odczuwanie i interpretowanie emocji – nie potrafią uczyć się na błędach i wyciągać z nich wniosków.

Co to oznacza? Kiedy musisz dokonać ważnego wyboru przeczekaj złość, gniew i inne trudne emocje, które mogą sprzyjać podejmowaniu impulsywnych decyzji. Bądź jednak blisko siebie i nie odcinaj się od emocji. Zwróć uwagę na to, co czujesz i jakie emocje pojawiają się w danej sytuacji. To ważny wskaźnik, który może i powinien wpływać na to, co postanowisz.

3. Papier i długopis – klasyczna i skuteczna metoda

Kiedy się wahasz, kiedy nie wiesz, co zrobić, przeanalizuj wszystkie „za” i „przeciw”. W jaki sposób zrobić to najłatwiej i najskuteczniej? Rozpisać je na kartce.

4. Racjonalizacja? Usprawiedliwianie?

Podejmując decyzje i dokonując wyborów stosujemy dużo „sztuczek”, które nie zawsze są dobrymi argumentami. Kiedy stajesz przed podjęciem bardzo ważnej decyzji, zwróć uwagę, czy nie próbujesz „na siłę” usprawiedliwiać określonego stanowiska. Czy nie próbujesz szukać nieistniejących zalet danego rozwiązania? Spróbuj porozmawiać szczerze z samym sobą.

5. Asertywność!

Wbrew powszechnemu rozumieniu tego terminu asertywność nie oznacza umiejętności mówienia „nie”. To wyrażanie własnych potrzeb i oczekiwań w sposób, który nie rani innych. Warto o niej pamiętać, szczególnie kiedy musisz podjąć decyzję „zostać, czy odejść”.

6. Wyobraź sobie, że nie masz wyjścia

Jeżeli masz trudności z podjęciem decyzji, spróbuj wykonać proste ćwiczenie. Przykład?

Załóżmy, że zastanawiasz się, czy zrezygnować z bardzo stresującej pracy, której wykonywanie przynosi ci duże korzyści finansowe i satysfakcję. Jednak stres negatywnie wpływa na twoje relacje z rodziną i przyjaciółmi. Wyobraź sobie, że nie masz wyboru i musisz nadal wykonywać tę pracę. Jak będziesz się czuła? Jak będzie wyglądało twoje życie? W jaki sposób będą wyglądały twoje relacje z partnerem, z dziećmi? Spróbuj wyobrazić sobie taki wariant i jego konsekwencje. Następie wyobraź sobie sytuację, w której nie masz tej pracy. Zadaj sobie podobne pytania. Spróbuj nakreślić scenariusz szukania kolejnej pracy. A może zrezygnujesz z rozwoju zawodowego? Jak wtedy będzie wyglądało twoje życie?

Takie ćwiczenie pozwala poszerzyć perspektywę i dostrzec konsekwencje potencjalnych wyborów.

 

www.parkpsychologii.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here