Nigdy nie jest za późno na zmianę.

0
6
Image of adult handsome man changing reality

Spotykasz znajomego. W ramach powitania pytasz: „Co dobrego u Ciebie?”. Co odpowiada? Zadając to pytanie słyszę często: „A nic”, „Nic dobrego”, „W porządku”. A jednak w toku rozmowy okazuje się, że nie jest „w porządku”. Czasami to praca, czasami jakiś życiowy zakręt, z którego trudno wyjść. Być może to trudności w relacji z bliską osobą albo na przykład tęsknota za podróżami.

Nie znam danych z Polski, ale w Stanach Zjednoczonych prowadzi się regularnie dotyczące dobrostanu i poziomu satysfakcji z życia. Okazuje się, że jeden na trzech Amerykanów jest przez większą część swojego życia nieszczęśliwy. Zapewne warto wziąć pod uwagę czynnik kulturowy i nie do końca należy przekładać amerykańskie dane na nasze społeczeństwo, ale jednak… Liczby robią wrażenie.

Co więcej, okazuje się, że większość ludzi w pewnym sensie godzi się z takim, a nie innym stanem rzeczy. Jednym z najczęstszych sposobów radzenia sobie z brakiem satysfakcji z życia jest szukanie przyczyn na zewnątrz. W innych osobach, w warunkach pracy, w środowisku, w sytuacji politycznej. Nasuwa się jednak pytanie, na ile sami możemy być kreatorami własnego życia i w jakim stopniu to od nas zależy to, czy będziemy szczęśliwi.

Warto postawić siebie na pierwszym miejscu. W zdrowym tego stwierdzenia znaczeniu. Przyjąć, że życie to w pewnym sensie pasmo zmian i nieustanna szansa na rozwój. Takie myślenie pomaga nie tylko w obszarze rozwoju zawodowego. Dotyczy także relacji z innymi ludźmi, dbania o własne ciało czy realizowania pasji. Wbrew pozorom i pewnym pułapkom myślenia, mamy wiele narzędzi do tego, aby zmieniać to, co nam nie odpowiada. To, co przeszkadza nam w osiągnięciu poczucia spełnienia i satysfakcji.

Po pierwsze – źródło. Często mamy poczucie, że nie jesteśmy zadowoleni z naszego życia, ale nie potrafimy dokładnie wskazać, co chcielibyśmy zmienić, w czym tkwi problem. Jeśli uważasz, że do zmiany nadaje się „całe życie”, spróbuj wskazać jedną/dwie rzeczy, na których możesz się skupić w pierwszej kolejności. Jeśli na przykład do głowy przychodzi ci, że masz dość stresu w pracy, masz punkt zaczepienia.

Po drugie – co sprawia ci radość? Pozostając przy przykładzie ze stresem w pracy…jak chciał(a)byś pracować? Jaki rytm i jakie warunki pracy są dla ciebie optymalne? Jak widzisz siebie? Co chciał(a)byś robić? Tak wygląda określanie potrzeb i oczekiwań.

Po trzecie – co dotychczas powstrzymywało cię przed doprowadzeniem do stanu, który by cię satysfakcjonował? Jeśli chciał(a)byś zrzucić zbędne kilogramy, z jakiego powodu do tej pory tego nie zrobiłaś/eś? Odpowiedzi na tego rodzaju pytania mogą pomóc ci ustrzec się błędów lub przeszkód, które spotkały cię w przeszłości. Być może pewne rzeczy możesz zrobić inaczej?

Po czwarte – nie wszystko możesz kontrolować. Zdarza się, że wpadamy w pułapkę nadmiernej chęci kontroli. Nie na wszystko mamy wpływ. Warto wydzielić (może wypisać) sobie rzeczy, które są poza tobą i pamiętać o nich dokonując zmian.

Po piąte – mocne i słabe strony. Ma je każdy z nas. Jeśli będziesz mieć ich świadomość, będzie ci łatwiej zaplanować proces zmiany. Jeśli twoim celem będzie redukcja wagi – świadomość tego, co sprawia ci trudność – na przykład ochota na słodycze, niechęć do aktywności fizycznej – pomoże ci w dążeniu do szczupłej sylwetki. Pozwoli inaczej planować i być może skutecznie radzić sobie z wyzwaniami.

Po szóste – wsparcie. Kiedy już ustalisz, co i w jaki sposób chcesz zmienić, podziel się swoim planem z bliską osobą. Może to być partner, może rodzic, a może przyjaciel. Ktoś, kto będzie wspierał cię w dążeniu do zmiany i zachęcał do działania. Razem świętujcie osiągnięcie drobnych sukcesów, realizację małych celów.

I wreszcie – pamiętaj, że zmiana najczęściej wymaga czasu. To proces, w którym czeka na ciebie sporo wyzwań i trudności. Szukaj motywacji i ciesz się postępami. Zmiana jest możliwa, a jej podstawą jest zyskanie świadomości, że twoje życie zależy od ciebie.

www.parkpsychologii.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here