Rzucanie palenia.

0
16

Rzucanie palenia jest niezwykle trudne, głównie dlatego, że palacze uzależniają się od nikotyny nie tylko biologicznie, ale też psychicznie. Tworzy się rytuały, które nieodłącznie kojarzą się z papierosem, jak np. wypicie kawy, spotkanie ze znajomymi, „dymek” po posiłku. Osoby palące bardzo obawiają się, że gdy już rozstaną się z nałogiem, nie będą miały jak zastąpić pustki po papierosach.

Po rzuceniu palenia organizm się oczyszcza.

Są palacze uzależnieni od samego nawyku palenia (atmosfery, smaku dymu, rytuałów towarzyszących zapalaniu papierosa, gestów zaciągania się i strzepywania popiołu). Im do pozbycia się nałogu wystarczy decyzja i silna wola. Ale są też osoby, które nęka głód nikotynowy z towarzyszącymi mu fizycznymi dolegliwościami – czyli zespół abstynencki. To rozdrażnienie, kłopoty z koncentracją, bóle głowy, bezsenność, niepokój, kaszel (znak, że płuca się oczyszczają), zaparcia.

Tym prawdziwym nałogowcom, fizycznie uzależnionym od narkotyku, jakim jest nikotyna, nie wystarczy silna wola. Powinni iść do lekarza – najlepiej do poradni antynikotynowej. Tam mogą skorzystać z psychoterapii grupowej (bardzo skuteczna!) i indywidualnej, akupunktury i akupresury, bioenergoterapii, hipnozy, a także z nikotynowej terapii zastępczej – tabletek, plastrów lub gumy do żucia. Lekarz może również przepisać lek bez nikotyny, działający na ośrodkowy układ nerwowy i wywołujący podobną jak ona przyjemność.

 

Rzucanie palenia – co musisz zrobić?

  • Podejmij nieodwołalną decyzję i uzasadnij ją na swój użytek. Wylicz powody, najlepiej wypisz na kartce. Jeśli one cię nie przekonują, odłóż decyzję. Dopóki nie nabierzesz pewności, że tego chcesz mimo czekających cię wyrzeczeń, nie uda ci się.
  • Wyznacz sobie termin i umów się ze sobą.
  • Dobrze się przygotuj.

 

Jak się przygotować do rzucenia palenia?

  • Zadbaj, by w czasie odwyku otaczali cię niepalący. Będą cię utwierdzać w postanowieniu i podtrzymywać psychicznie.
  • Możesz się poradzić lekarza, jak złagodzić głód nikotynowy.
  • Dużo pij, dużo się ruszaj na świeżym powietrzu (papierosy zwykle nie smakują na dworze, zwłaszcza gdy wieje wiatr).
  • Dużo śpij.
  • Zgromadź wokół siebie wszystko, co może zastąpić papierosa i zawsze staraj się mieć czymś zajęte ręce.
  • Powiedz o swojej decyzji rzucenia papierosów jak największej liczbie ludzi – będzie ci wstyd okazać brak charakteru. Ale jeżeli się nie uda, trudno. Wtedy skorzystaj z pomocy farmaceutycznej lub psychologicznej.

17957535_xl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here