Postanowienia noworoczne.

0
36

Niektórzy mówią, że lista ich postanowień noworocznych dorównuje liście świątecznych zakupów. Jeśli chodzi o długość rzecz jasna. Zrzucenie zbędnych kilogramów, podjęcie regularnej aktywności fizycznej, rzucenie palenia? Kiedy nadchodzi luty lub marzec, a wykupiony karnet na siłownię zaczyna wzbudzać w nas wyrzuty sumienia, może wzrastać złość, frustracja i rozczarowanie. Dlaczego trudno nam dotrzymać postanowień noworocznych i co zrobić, żeby nam się powiodło? Spróbuję opisać w bardzo krótki sposób specyfikę postanowień noworocznych i dać wam parę rad.

Psychologowie często mówią, że Nowy Rok to specyficzny czas zastanowienia się nad mijającym rokiem, próby zbilansowania tego, czego udało nam się dokonać, czego nie zrobiliśmy i co planujemy. Warto pamiętać, że atmosfera przejścia z jednego roku w drugi może być pewnego rodzaju katalizatorem zmian, ale nigdy czarodziejską różdżką, dzięki której zmieni się wszystko, co chcemy i spełni to, o czym zamarzymy. W jaki sposób wykorzystać ten czas? Mowa oczywiście o postanowieniach noworocznych i o ty, w jaki sposób ich dotrzymać.

Polityka małych kroków

Warto zacząć od drobnych spraw, małych celów. Takich, których łatwiej dotrzymać. Jeśli twoim celem jest regularne uprawianie sportu, zamiast postawić sobie za cel chodzenie na siłownię sześć razy w tygodniu, na początek spróbuj postawić sobie za cel dwie wizyty w tygodniu. Jeśli chcesz przejść na dietę, warto spróbować zastąpić deser czymś, co lubisz, a co jest bardziej zdrowe. Drobne kroki (tzw. cele krótkoterminowe) przybliżają do zrealizowania „głównego” postanowienia. Każdy drobny sukces da szansę na zbudowanie pewności siebie i poczucia, że jesteśmy w stanie dotrzymać postanowienia.

Pojedyncza zmiana

Niezdrowe zachowania, takie jak brak aktywności fizycznej, kupowanie zbyt wielu rzeczy, niezdrowa dieta itp. nazywane są w psychologii pokusami. Wielu badaczy samokontroli, z Royem Baumeisterem na czele uważa, że samokontrola jest jak mięsień. Może się wyczerpać, potrzebuje czasu na regenerację, można ją trenować i zwiększać. Baumeister uważa ponadto, że bardzo trudno jest nam opierać się więcej niż jednej pokusie w tym samym czasie, ponieważ samokontrola szybciej się „zużywa”. Teoria ta znalazła potwierdzenie w wielu badaniach, w związku z czym uznajemy, że warto jest przyjąć jedno postanowienie i pracować na zmianą jednego zachowania w danym czasie. Wówczas zwiększamy nasze szanse na sukces.

Rozmawiaj o tym

Spróbuj dzielić się swoimi doświadczeniami z bliskimi. Czasami słowa wsparcia z ich strony mogą pomóc w realizacji postanowienia. Wspólne jedzenie zdrowych potraw? A może wyjście na spacer całą rodziną? Możliwość dzielenia się trudnościami i sukcesami z bliskimi to duży kapitał.

Nie poddawaj się

Perfekcja nie istnieje. Błędy i niepowodzenia mają prawo się zdarzać. Szczególnie drobne potknięcia powinniśmy sobie wybaczać, ponieważ są zupełnie naturalne na drodze do osiągnięcia celu i realizacji postanowień. Nie poddawaj się, gdy przydarzy ci się niewielkie odstępstwo. Każdy z nas ma lepsze i gorsze dni, a sztuką jest pozostać przy postanowieniu pomimo tych drobnych potknięć.

A może wsparcie?

Postanowieniom i opieraniu się pokusom czasami towarzyszy stres. Szczególnie wtedy, gdy czujemy się przytłoczeni i sfrustrowani a postanowienie jest dla nas bardzo ważne, warto rozważyć skorzystanie z pomocy specjalisty. Psycholog może zaproponować strategie radzenia sobie ze stresem, a także spróbować wesprzeć i pokierować realizacją postanowień i sprawić, że staną się one efektywnie wyznaczanymi celami.

www.parkpsychologii.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here