Korzystanie z mediów społecznościowych i samotność w „realu”

Badania psychologów dotyczące naszej aktywności w sieci to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów nauk społecznych. To oczywiste, prawda? Zmienia się rola nowych mediów w dyskusji publicznej, dynamicznie rozwijają się media społecznościowe, powstają kolejne aplikacje mobilne mające funkcje, o których jeszcze kilkanaście lat temu nawet byśmy nie pomyśleli. Wydaje się, że ten rozwój Internetu i nowych technologii, a szczególnie wpływ mediów społecznościowych na nasze […]

Badania psychologów dotyczące naszej aktywności w sieci to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów nauk społecznych. To oczywiste, prawda? Zmienia się rola nowych mediów w dyskusji publicznej, dynamicznie rozwijają się media społecznościowe, powstają kolejne aplikacje mobilne mające funkcje, o których jeszcze kilkanaście lat temu nawet byśmy nie pomyśleli.

Wydaje się, że ten rozwój Internetu i nowych technologii, a szczególnie wpływ mediów społecznościowych na nasze funkcjonowanie przyjął kierunek, który w pewnym sensie jest sprzeczny z założeniami i przewidywaniami fachowców. Przecież sama nazwa wskazuje, że media mają być „społecznościowe”, czyli mają pomagać nam utrzymywać i budować relacje, a także ułatwiać komunikację w sytuacji, w której z różnych powodów staje się ona ograniczona lub niemożliwa w tradycyjnej formie. Tymczasem opublikowane niedawno wyniki badań mówią coś innego. Według naukowców z University of Pittsburgh osoby, które intensywnie korzystają z mediów społecznościowych czują się bardziej samotne, niż ci, którzy używają social mediów rzadziej.

W badaniu wzięło udział 1787 dorosłych w wieku 19-32 lat. Sprawdzano ich aktywność w 11 najpopularniejszych serwisach społecznościowych: Facebook, YouTube, Twitter, Google Plus, Instagram, Snapchat, Reddit, Tumblr, Pinterest, Vine i LinkedIn. Badanie przeprowadzono w 2014 roku. Wyniki wskazują, że osoby, które odwiedzały portale społecznościowe ponad 58 razy w tygodniu czuły się o wiele bardziej samotne od tych, które robiły to rzadziej niż 9 razy w tygodniu.

Naukowcy wyraźnie wskazują jednak, że nie potrafią wskazać w tej sytuacji związku przyczynowo-skutkowego. Oznacza to, że nie wiemy, czy najpierw pojawiła się samotność, która popchnęła nas w stronę mediów społecznościowych, czy może jednak nadmierne, zbyt częste „bycie” w social mediach i przenoszenie do nich aktywności czy relacji powoduje samotność. Wnioski badaczy wskazują więc na ważne pytania, które powinniśmy postawić sobie w kontekście korzystania z portali społecznościowych. Czy na pewno spełniają swoją funkcję? Czy na pewno nas „uspołeczniają”? I właśnie w kontekście wpływu nowych mediów na nasze funkcjonowanie w różnych obszarach (emocjonalnym, społecznym, osobowościowym, poznawczym) powinno się prowadzić intensywne badania.

 

www.parkpsychologii.pl


Komentarze