Trening wytrzymałościowy.

Idąc po schodach nie możesz złapać oddechu? Biegniesz za uciekającym autobusem, a potem zadyszka trzyma Cię przez kilka przystanków? Szybko się męczysz? Nie masz kondycji? Może nadszedł czas na trening wytrzymałościowy? Trening na wytrzymałość – co daje? Wytrzymałość to zdolność organizmu do intensywnego wysiłku fizycznego w długim czasie oraz związana z tym odporność na zmęczenie. […]

Idąc po schodach nie możesz złapać oddechu? Biegniesz za uciekającym autobusem, a potem zadyszka trzyma Cię przez kilka przystanków? Szybko się męczysz? Nie masz kondycji? Może nadszedł czas na trening wytrzymałościowy?

Trening na wytrzymałość – co daje?

Wytrzymałość to zdolność organizmu do intensywnego wysiłku fizycznego w długim czasie oraz związana z tym odporność na zmęczenie. Osiąga się ją wykonując ćwiczenia, które zwiększają pracę całego układu krążenia (podnoszą puls) oraz aktywują duże grupy mięśniowe. W praktyce regularne wykonywanie treningu wytrzymałościowego prowadzi do szeregu zmian adaptacyjnych w organizmie:

  • zwiększa się pułap tlenowy
  • zmniejsza się tętno spoczynkowe
  • zwiększa się objętość wyrzutowa serca
  • zwiększona zostaje objętość krwi krążącej w żyłach
  • wzrasta liczba mitochondriów w mięśniach, czyli komórek, w których zachodzi produkcja energii
  • wzmocnione zostają stawy, ścięgna i więzadła, dzięki czemu maleje ryzyko kontuzji

Wydolne płuca są także bardziej odporne na choroby, szybciej potrafią się oczyszczać z wydzielin, gdy już dojchodzi do infekcji. Dostarczają tlen znacznie wydajniej niż płuca osoby spędzającej czas w zgarbionej pozycji, przed komputerem czy telewizorem. Sprawne, muskularne ciało to także nasza „zbroja” chroniąca przed kontuzjami.


Komentarze