Ćwiczenia TRX, czyli trening z linami oporowymi

Przeglądając ofertę klubów fitness natkniemy się na różne techniki treningowe, które obiecują wzmocnić i ujędrnić ciało, oraz podbudować zdrowie uczestników. Wśród nich coraz większą popularność zdobywa sobie TRX, czyli system ćwiczeń oporowych z wykorzystaniem ciężaru ciała, odbywających się przy użyciu lin. Ta metoda pozwala na proste skalowanie obciążeń treningowych, dzięki czemu zaprawa nie sforsuje zbytnio […]

Przeglądając ofertę klubów fitness natkniemy się na różne techniki treningowe, które obiecują wzmocnić i ujędrnić ciało, oraz podbudować zdrowie uczestników. Wśród nich coraz większą popularność zdobywa sobie TRX, czyli system ćwiczeń oporowych z wykorzystaniem ciężaru ciała, odbywających się przy użyciu lin. Ta metoda pozwala na proste skalowanie obciążeń treningowych, dzięki czemu zaprawa nie sforsuje zbytnio nowicjuszy, a zarazem postawi wyzwanie przed wysportowanymi uczestnikami.

Uczestnicy, którzy trenują metodą TRX przy użyciu zestawu elastycznych i wytrzymałych lin oraz pasów, wykonują zwykle poszczególne ćwiczenia w częściowym podwieszeniu. Regulacja kąta wychylenia gimnastyka w stosunku do podłoża, miejsca zaczepu liny, oraz zakresu wykonywanego ruchu, pozwala na proste zwiększenie trudności danego ćwiczenia, aby dostarczyć nowych bodźców wyrobionym już mięśniom. W ten sam sposób można także ułatwić sekwencję, aby za mocno nie obciążać początkujących, lub zmęczonych treningiem.

W sklepach można bez problemu kupić zestaw do domowego treningu TRX. Niemniej jednak, przynajmniej na początku przygody z linami warto odwiedzić lokalny klub fitness, aby pod okiem instruktora zapoznać się z techniką prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Początkujący często popełniają typowe błędy, nieprawidłowo obciążając kończyny i zbyt wcześnie poluzowując mięśnie tułowia. Może to doprowadzić do urazów, których łatwo da się uniknąć, jeśli zwróci się uwagę na poprawność techniczną wykonywanych sekwencji ruchowych.

Do tej pory wymyślono dziesiątki przeróżnych ćwiczeń w systemie TRX. Każdy bez problemu ułoży sobie z nich kompletny trening, dobierając poszczególne jego elementy tak, aby na każdą część ciała przypadało odpowiednie ćwiczenie, dopasowane poziomem zaawansowania do sprawności ćwiczącego. W zasadzie wszystkie sekwencje ruchowe TRX wzmacniają także mięśnie tułowia, co pomaga w stabilizacji kręgosłupa, oraz wypracowaniu sobie upragnionego „sześciopaku”.

Jeśli dba się o zdrowie, a jednocześnie pragnie czerpać radość z aktywności ruchowej, warto wypróbować oporowy trening TRX. Urozmaicone ćwiczenia, które da się utrudnić lub uprościć w zależności od indywidualnych potrzeb, wykonuje się w domu przy użyciu systemu lin. Można także wybrać się do klubu fitness, aby tam uprawiać gimnastykę z TRX pod okiem trenera i w doborowym towarzystwie.

 

opracowanie: Piotr K. –  ToJaFacet.pl


Komentarze